29. syyskuuta 2009

Jotenkin mun kirjoittaminen aina jää silloin kun olen koneella, tosin nyt lähiaikoina en ole edes paljoa ollut. Lauantaina siis tosiaan tapasin Iidaa joka on au pairina Bristolissa, oli tosi tosi tosi kiva puhua suomea taas, mutta huomasi senkin kyllä että ei ollut oikeesti puhunut kuukauteen kasvokkain suomea (eikä paljoa puhelimessakaan tm) koska aluksi oikeesti tuntui että se kieli vaan tökki niin niin niin pahasti. En tiiä kuuliko sitä, mutta ainaskin tunsi jos ei muuta.

Oli kuitenkin kiva päivä ja oi löytyi Bristolista muutakin kuin se yksi kauppakeskus ja Primarket joihin mun kokemukset vähän rajoittui (ja rantaan ja katupianoihin mut silti). Käveltiin vähän summamutikassa sinne missä näytti kivalta ja päädyttiin semmoselle johonkin torille tai johonkin, siellä oli kojuja kaikkia ja oi kaikkea ihanaa, ostin helmet ja laukun ja kolikkolompakon, on pakko olla erikseen kolikkolompakko, koska täällä niitä kolikoita VÄHÄN on. Oikeasti saa olla iloinen et Suomessa ei oo yks- ja kakssenttisiä (niin siis täällä tosiaan ei ole euro, mutta on 1 pence, 2 pence, 5 pence, 10 pence, 20 pence, 50 pence ja 1 pound sekä 2 pounds). Joten joo siis sitä pikkurahaa vaan on aivan mielettömästi, mulla on oikeen erillinen lompakko vielä toiselle erälle pikkurahaa kotona. En varmaan ikinä saa käytettyy noita kun ei vaan jaksa jossain kaupassa alkaa laskemaan sillai että no okei tässä sulle sata ykspennistä. Aattelinki että hommaan jonku ihanan säästölippaan (miksi se mun englantilainen puhelinkoppi on suomessa???) ja kerään sinne kaikkee pikkurahaa, mulla tulee olemaan sitä vuoden lopussa ihan sikana ja sit voin ostaa vaikka mitä. 8D

Sitten aww löydettii ihana hippikauppa, no minusta se ainaski oli ihana. Tahdon sinne uudestaanki. Parin kuukauden päästä niin raaskin taas ostaa jotaki!! Mut se oli kiva, tuli ihan mieleen aurinko siitä<3>

Sitten käytiin myös siellä yhdellä näköalapaikalla minkä nimeä en nyt muista mutta mikä oli tosi upea. Tahdon uudelleen käymään siellä ja kameran kanssa kiitos. Aattelin et vois lähtee Melanien kanssa kuvausretkelle sinne kun sitä varmaan kiinnostais. Joskus sitten kun on aikaa ja jaksaa.

Rosa myös soitti mulle kun tuolla oltiin ja puhuin sen kanssa jonkun aikaa siinä. Tulos nyt on se että emme ole menossa Discovery Tourille Lontooseen koska sinne ei ole paikkoja. Ja sitten mennäänkin jouluna kotiin!! Oivoi. Voin mennä Iidan kanssa varmaan samoilla lennoilla, pitää kattoa ne sitten yhdessä. Ja äiti ja isä myös sanoi että on okei tulla jouluks kotiin, oi <3
Ja niin, oli ihana kuulla Rosan ääni taas, oi että on ikävä. Se yhteisymmärrys mikä on puhelimessaki niin suuri, sitä on ikävä!

Ja sitten käytii sunnuntaina myös jossain parkissa lasten kanssa, tai oltii siellä Madel, minä, Anna, Michael ja Kathleen ja sitte Trinity ja Sharon ja sit vielä jotku noiden tuttuperhe, siis niitten äiti ja sen kaksospojat. Ainii ja Kim ja sitten se toinen tyttö jonka nimeä en muista mutta kuitenkin Michaelin ja Kathleenin serkut. Ärsyttävää ku niillä on noin pitkät nimet! Voisin tietty ehkä sanoo että Mike ja Kath mutta ku en jotenki osaa. Ja Kath menee mun pään sisällä aivan liian helposti sekaisin Katien kanssa ja kun oon sen kanssa kuitenkin vähän tekemisissä ja niin joo en tiedä. Parkissa oli tylsää joka tapauksessa, nukuin siellä viltillä ja söin suklaata. Eli siis tavallaan ihan okei. Paitsi ku olin juuri kävelly kirkolta nii luulin että ulkona on tosi kuuma mut sit siellä oliki todella kylmä ja mulla oli lyhythihainen huppari vaan päällä.

Ja sitten sain Skypen koneelleni toimimaan (eli siis suomeksi: tajusin ladata sen vihdoin) ja Akun ja isän kanssa siinä hetken verran Skypeteltiin, tosin se vähän pätki ja mun tulkinta on se että siksi kun Akulla on vaan mokkula sen nettinä. Toivottavasti se ois parempi sitten jos laajakaistan kanssa Skypettelee. Eli siis, kaikki vaan jutteleen mulle Skypessä, tosin ei liikaa ettei tämä öö mun enkku kärsi. Mutta silti! (löydätte mut vaikka hakemalla emme-syys)

Maanantaina, eli eilen, lähdin koulun jälkeen yksinäni Kingswoodiin ja sit lähdin lopulta yksinäni myös Bristol Centreen ja olin siellä koko illan. Mulla olikin ollut suunnitelmissa lähteä sinne yksin joku päivä tässä koska halusin katella paikkoja ilman et joku on koko aika juttelemassa jotain ja kysymässä et no minne mennään tai et mennään tänne, vaikka siis seki on kivaa, mutta ihan eri juttu. Kiersin eka kauppoja kauppakeskuksessa ja se oli tylsää ja ahdistavaa. Mut ostin vihreät tennarit punnalla joten kai se kannatti. Ja kivan oranssin mekon joka oli maksanu 60£ ja nyt se oli VÄHÄN alennuksessa ja maksoi vaan 4,99£. Ärsyttää täällä ihan sikana nuo pilkkuysiysi-hinnat koska siitä sit oikeesti aina saa takas sen 1pencen ja siis ei siinä mitään ku saa takas vaan sen yhden, mutta ku yleensä on maksanu setelilompakosta sen ja sit pitää kaivaa kolikkolompakko tota yhtä penceä varten 8D Ja muutenki, en tartte niitä enää yhtään lisää. Vois pudottaa ne aina kadulle ku menee kaupasta ulos ja sit joku lapsi tulis iloseks kun se löytäis rahaa maasta (tai siis ainaski minä tulin aina lapsena iloseks ku löysin rahaa maasta). Toisaalta tuntuis tyhmälle pudottaa rahaa missään muodossa maahan, oishan mulla siis jo vuoden jälkeen varmaan joku kaks puntaa koossa. 8'DD Joo okei, ehkä kannatan sitä maahanpudotteluideaa.

Niin, sit sen ostoskeskuksen jälkeen lähdin kuitenkin ettimään sitä hippikauppaa ku halusin käydä uudestaan siellä kattelemassa. Löysinki sen vähän ajan päästä mut se oli kiinni, surku. Matkalla joku Daniel tuli juttelee mulle, se oli semmonen siis apua millä sanalla niitä nyt sanotaan mutta kuitenki semmoinen joka selittää jostaki hyväntekeväisyysjärjestöstä tms kadulla ja pyytää rahalahjotuksii yms. Se oli tosi mukava mut se ei jaksanu jutella mun kans enää enempää ku sanoin etten oo vielä 18. Tai se kysy oonko. Tai se vaan että hi how are you ja olin ihan et goood and you? Ja sitten se vaan jotain että good ja sit puhu jotain ja sanoin että öö en ihan ymmärtäny ku oon Suomesta ja se kysy oonko lomalla. Sanoin et ei ku asun täällä mut oon asunu vasta kuukauden. Sitten se kysy että opiskelenko ja missä (haha hyvä kikka samalla udella kuinka vanha oon ja kannattaako multa pyytä rahalahjotuksia hmm hhmm hmm) ja sanoin että sixth formilla ja se kysy että nii oon siis seittemäntoista ja sanoin että joo. Ja sit se oli vaan et aijaa on ei sit mitää, it was nice to meet you and have a nice day. :D Mut se oli mukava silti. Tykkään nykyään ku tommoset juttelee mulle, siinä tapauksessa että oon yksin.

Se hippikauppa oli kuitenin joka tapauksessa kiinni, kävin jossakin kirjakaupan tapasessa, se oli ihana kun siellä oli kaikki ihan sekasin ja muutenki oi, ostin semmosen sarvikuonojen elämää suojelevan vihkon, siis että ne tuotot menee niitten suojeluun tjtn koska se oli kivan värinen, semmonen luonnonsäästäjänvihko 8D ja ne sivut on hauskaa materiaalii, semmosta harmahtavaa mutta jolle on hyvä kirjoittaa. Sit istuin puistossa / aukiolla ja kuuntelin ku kirkon kellot soi ja kattelin ku ihmiset kulki siitä ohi ja samalla muhun iski joku epätoivo että mitä ihmettä teen täällä ja samala tuli semmonen kiva olo että ihmiset on ympäri maailmaa ihan samoja kun niitä siinä kattelin ja toivoin vaan kovasti että joku tulis juttelemaan mulle (niin ittehän en sitten voinu tehdä asian eteen mitään kuten vaikka mennä juttelee jollekin tai ees hymyillä jollekki). Ja nii, siellä kirjakaupassa (vaikka siis ei siellä myyty muita kirjoja kuin tyhjiä) se myyjä oli aivan huippu, menin ostamaan sitä vihkoa ja sit paria lyijykynää kuvistunnille ja se oli ihan että "fine, excellent, lovely" ku annoin ne mun ostokset sille ja sitten kun annoin sille 2£ ni se oli ihan innoissaa että "thank you, lovely" ja muutenki se hoki lovelya koko aika ja ku lähin siitä ni vielä että it was nice to meet you ja bye sweetheart, lovely. No okei vähän kärjistettynä mut silti! Siis oikeesti ku tulin Englantiin ni odotin jotain tommosta mut nyt ku siihen on tottunu et kukaan ei oikeesti ihan tollain puhu niin nauratti. :DD

Ja huomasin että joihinki mun lauseisiin on tarttunu jotain aksentinkaltasta. Tai sit vaan oon oppinu sanomaan ne niin vaistonvaraisesti ja nopeasti ja miettimättä et musta ittestä vaan kuulostaa et niissä on aksentti. 8D Ihan sama, kuitenkin. Ensimmäinen lause jonka kohdalla tein tämän huomion, oli "i don't need a bag" koska aina ku käy kaupassa ni jos ostan vaikka yhden kynän ni ne on tyrkyttämässä muovipussia heti ja minähän en niitä niin paljoo tartte (en nyt siis viittaa siihen että koko aika ostaisin jotain mutjoo). Joten sit aina pitää sanoa etten tartte pussia ja sit tuo lause on jo niin hauska sanoa et ihan odotan että ne tyrkyttää mulle aina niitä muovipusseja. Hyvä että elämässä on pieniä iloja niinkuin "i don't need a bag". Sanottuna se on joku "aidonniidöbääg" 8'DD Ja sitten toinen on tietty että ku tervehtii "hi" ni seki tulee sillain "heya" tai jotain tai "hia" eli siis "haijja" tai jotain en tiedä 8D Kuitenkin, se on kivaa tervehtiä. Ja sitten yksi lause vielä minkä kohdalla erityisesti tein tämän huomion oli "see you later" koska sanon sitäki koko aika. "siijja leitha" 8D tai jotain. Mutta siis on hauskaa kun tulee jotkut lauseet jo niin kivankuulosesti. Ja tänään huomasin ku puhuin Ms. Middletonille koulussa valokuvaustunnilla ja selitin jotain että tartten kortinlukijaa (paitsi just sillä hetkellä unohdin miten sanotaan kortinlukija vaikka se käännetäänki ihan suoraan cardreader) niin puhuin tosi nopeesti vaikka välillä tulee semmosii et joo en tiedä tätä sanaa, mut sit voi vaan olla sillai tosi nopeesti et joo en muista tätä sanaa mut koitan selittää eli siis joo niiiiin... ja sit alkaa hirvee selitys. Hauskaa!!

Odottelin tänään siis taas puoli yhdeksästä kymmentä vaille kahteen koululla, alko valokuvaustunnit sillon. Tosin meni aika nopeemmin ku nukuin common roomissa joku vajaan tunnin ja sit join Patsyn kanssa teetä, kivaa. Ja sit vietin aikaani Melanien kanssa. Valokuavustunti oli kanssa aika kiva, aateltiin että kuvataan lisää aiheeseen "Pattern&texture" kun ei kumpikaan oikeen olla innostuttu siitä niin piti saada jtn kuvia lisää aiheeseen. Mut nojoo, ei kauheesti kuvailtu. Aateltiin et musiikkihuoneista löytyis jotain kivaa kuvattavaa mut sit lopulta se meniki siihen et vaan soitettiin pianoa ja kitaraa siellä eikä kauheesti kuvailtu ja sit mentiin tekemään portfolioita koneille. On niin kivaa että koulupäivän jälkeen ku lähdetään kotiin niin Melanie aina halaa mua<3

Nyt sitten oon joskus tässä lähdössä kirkolle vielä nuorteniltaan. Ootan sitä tosi paljon, jotenki on ihana päästä puhumaan englantia taas, koska oikeesti niin sairaasti puhuminen ja ymmärtäminenki paranee koko aika. Etenki sen huomaa omasta puheesta, koska on vielä niin hirveesti kaikkee mitä ei yksinkertasesti vaan ymmärrä, mutta sitte kuitenki huomaa että ymmärtää enemmän ja enemmä ja se tuntuu tosi kivalta. Vaikka se aina masentaa että ne asiat jotka ymmärrän, on kaikki sitä niin perusenglantia ettei niissä ole slangia nähtykään, koska kaikki puhuu mulle sillain jotenkin mahdollisimman helpolla tavalla. Tietty että ne saa keskusteltua mua kanssa.

Sunnuntaina Debbie välttämättä halus tietää mitä on suomeksi "have you eaten my vacuum cleaner?" ja sit se yritti sanoa vaikka kuinka kauan "oletko sinä syönyt imurini" ja sana "syönyt" tuotti sille sairaasti vaikeuksia. Koska siinä on diftongi (onhan se sana diftongi että jos on kaksi ei vokaalia peräkkäin). Sit ku sanoin että table on suomeksi pöytä ni se oli ihan että apua miten kukaan siellä ikinä oppii puhumaan. Mut oli ylipäänsä ihan hauska jutella Debbien kanssa kaikkee siinä.

Nyt minä muokkaan kuvia ja valaisen taas vaihteeksi Madelia siitä et oikeesti oon lähdössä kirkolle, se ei ikinä muista vaikka oon siellä joka ikinen tiistai samaan aikaan. Sit se aina kiirehtii mun dinnerin kanssa eikä mulla ikinä oo nälkä vielä sillon kun se sit laittaa sen mulle kun oon tottunut syömään sen myöhemmin joka päivä muuten.

kuitenkin: SIIJJA LEITHA 8DDDD

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti