31. maaliskuuta 2010

Aaaaaa TAHDON MÄMMIÄ! Tajusin juuri että pääsiäinen on tulossa ja täältä ei saa mämmiä! Syön sitten sitäkin enemmän suklaamunia (tai sitten en). Oon muuttanut nyt siis Emman ja Kimin ja ukin (en vieläkään tiiä sen nimeä) luokse asumaan ja siellä on menny älyttömän hyvin, on ihana olla siellä ja oikeesti HYVÄ olla ja niin siistiä olla pitkästä aikaa paikassa jossa tuntuu että voi oikeesti olla k o t o n a, ettei tartte miettii että onko nyt okei syödä tai käydä vessassa tai laittaa pyyhe kuivumaan ovenkarmille tai tai tai. Oon onnellinen siellä ja saa nähdä miten sujuu palaaminen takaisin sitten.
Oon innostunut eräästä asiasta aivan tosi paljon nyt, nimittäin VIITTOMAKIELESTÄ. Sehän on toki täällä erilaista kun Suomessa, mut tällä hetkellä osaan brittiviittomia enemmän kun suomalaisia. Emman ukki (en tiiä miks sanon sitä ukki koska en oo koskaan sanonu mun pappoja ukeiks mutta oon vaan alkanu kutsumaan sitä ukiksi) on kuuro ja aivan älyttömän ihana tapaus. Se on suloinen ja hymyilee koko ajan ja sillon etenkin kun Kim tai Emma ei ole tulkkaamassa sen viittomia mulle ja mun puhetta sille niin se yrittää ihan älyttömästi selittää mulle, se viittoo ja viittoo ja sillon se osaa pitää ääntäkin, vaikka noille muille puhuessa se ei koskaan viitsi koska sen ei tartte. Päätin että opettelen edes pari sanaa viittomakieltä, mutta nyt oon siitä niin innostunu että haluan oppia vaan lisää ja lisää. Tällä hetkellä mun sanavarasto on kohtuullisen pieni, niin pieni etten pysty sanoa paljon mitään, mutta ottaen huomioon että kaiken mitä opin niin opin eilisen illan aikana, niin olen IHAN TARPEEKSI HYVÄ.
Tällä hetkellä osaan aakkoset (ja vielä oikeesti ihan sujuvasti), sitten joitakin sanoja: tyttö, poika, sisko, veli, äiti, isä, kala, hai (nää kala ja hai oli vähän randomei), kiitos, please ja sitten lauseet "what's your name" sekä "my name is". Ja tänään odotan innolla että pääsen koulusta kotiin niin voin oppia taas lisää! Emma ja Kim on menossa illalla kirkolle ja mä mietin vielä et meenkö, mun pitäis periaatteessa olla kotona ja tehdä koulujuttuja vielä huomiseks, mutta toisaalta mua huvittais mennä kirkolle. Jos jään kotiin niin kummiski ajaudun kattomaan leffaa tai telkkaria ja opiskelemaan jotain ihan muuta kun kässää tai kuvista - nimittäin viittomakieltä. Jos ukki on kotona niin katon sen kanssa telkkaria ja viiton sille minkä osaan. Nyt kun osaan kaikki kirjaimet niin voin periaatteessa viittoa mitä vaan jos on pakko.
OI!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti