8. huhtikuuta 2010

Oletteko lukeneet kirjan Little Women? (Pikku Naisia) Entä nähneet siitä tehdyn elokuvan? Tämä tarina on ollut jollakin tavalla aina läsnä mun elämässä. Kun olin vielä tosi nuori, äiti osti mulle videokasetin piirretystä versiosta. Se oli aika huonosti tehty, se oli päällepuhuttu ja kaikkea, mutta se sai mut itkemään kauneudellaan, surullisuudellaan. Se tarina, enkä edes tarkalleen ottaen tiedä mikä siinä.

Muutama vuosi sitten luin kyseisen kirjan. Se oli mahtava. Elin ihan siinä maailmassa. Näin unia siitä kirjasta, henkilöhahmoista, kaikesta. Rakastin sitä. Suurimman vaikutuksen muhun on kuitenkin tehnyt kyseisestä kirjasta tehty elokuva. Se on aivan mahtava, se on jotain muuta kuin mahtava. Joku koskettavin, en tiedä. Se on ensimmäinen elokuva joka koskaan on saanut mut itkemään. Siinä elokuvassa on ehkä kaunein kohtaus mitä olen elokuvassa koskaan nähnyt. Se kohtaus on surullinen, mutta se saa mut itkemään siksi että se on niin kaunis.

(2:28-7:16 ja kyllä vielä siitä eteenpäinkin)

Kyseisessä kohtauksessa on mun lempihahmot, Jo ja Beth. Jo kirjoittaa, se on rohkea, se on erilainen. Beth on niin ujo ettei uskalla lähteä kotoa pois, se ei osaa olla, se pelkää, mutta se on silti rakastettava ja hyvä. Musta tuntuu että noissa kahdessa hahmossa on jotain niin paljon musta. Molemmissa. Usein vallottaviin henkilöhahmoihin haluaisi verrata itseään, mutta monesti joutuu huomaamaan ettei ole kuin ne. Näiden kanssa musta tuntuu että niissä on jotain niin paljon musta.

Halusin vaan jakaa tämän teidän kanssa, koska mulle tämä merkitsi tänään tosi paljon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti