9. elokuuta 2013

Hei! 

Tosiaan, tein jonkin aikaa sitten sen kysymyspostauksen, ja siihen tuli kuin tulikin kysymyksiä ihan jos jonkin verran. Aloin vastailemaan niihin jo Norjassa ollessani, mutta vasta nyt sain väsäiltyä nämä tällaiseen julkaistavaan muotoon kuvien kanssa. Toivottavasti saatte vastauksen siihen mitä kysyittekin, ja toivottavasti on ihan muuten vaan kiva lueskella randomeita faktoja ja vähemmän faktoja minusta!


1. Kerro ja näytä kolme kaunista taloa ja miksi niistä pidät.


- Ensimmäinen talo on Lillehammerista missä siis Norjassa olin sen muutaman viikon. Se on pinkki ja ihana, ja mä vaan yksinkertaisesti rakastan pinkkejä puutaloja. Tai siis vaaleanpunaisia. Muutenkin vaaleanpunaisesta on tullut joku ihme juttu mulle viimeisen vuoden aikana ja tykkään vaan hirveesti kaikesta vaaleenpunasesta. Mutta tämä talo on tosiaan ihana, noin parinsadan metrin päässä meiltä ja vielä ihan uskomattoman ihanien maisemien äärellä. 

Sitten no talosta numero kaksi mulla ei ole kuvaa, mutta se on meidän mummula Köyliössä, joka tosin ei ole enää moneen vuoteen ollut meidän mummula. Mutta se oli semmoinen Puistola-niminen luonnonvalkoinen omakotitalo, puinen, jossa oli kaksi asuinkerrosta ja kellari. Kellarissa tehtiin viiniä, hunajaa ja siellä oli puuverstas. Kellarin rappuset tuoksui maailman parhailta. Ensimmäiseen asuinkerrokseen tultiin ulkoa pitkiä portaita pitkin, ja siellä oli Kamarimummun kammari, saunakamari, sauna, olohuone sekä keittiö. Ja söpö pieni puhelinsyvennys eteisessä. Yläkertaan vievien portaiden varrella oli kaksi ikkunaa joista aina katselin ulos. Toisesta näkyi etuoven kautta saapuvat ihmiset ja toisesta näkyi vaan taivasta ja omenapuiden ylimmät oksat. Yläkerrassa oli kaksi makuuhuonetta ja aula sekä kaksi kompukkaa. Kuvittelin aina että jos me asuttaisiin mummulassa niin toinen noista makuuhuoneista olisi minun. 

Ulkona oli varmaan ainakin viisitoista omenapuuta, marjapensaita, leikkimökki, iso piha muutenkin, suuli, navetta (jossa ei ollut lehmiä), autotalli, autoverstas, perunakellari, puuliiteri ja pihan perimmäisen nurmikentän takana mehiläispesiä sekä metsä. 

En haluaisi asua niin maalla kuin mummula oli, mutta se oli silti yksi semmoinen unelmapaikka jossa viihdyin aina mainiosti, johon liittyy hirveästi muistoja. Rakastin myös sitä taloa ja siellä vietettyjä hetkiä hirveän paljon. Sinne on välillä kova ikävä.


Ja olempa nyt tosi tylsä ja sanon viimeiseksi taloksi meidän kodin Vantaalla. Se ei ehkä ole mikään semmoinen oiettäniinihana unelmatalo. Se on enemmänkin "vain" rivitalonpätkä Vantaalla. Siinä on kaksi kerrosta, kolme makuuhuonetta, olohuone, keittiö, eteinen, sauna... Se on kai aika perus, mutta mulle se on tärkeä paikka, ja ehkä listaan tämän tähän nyt siksikin että eilen illalla iski koti-ikävä. Yleensä mulla ei varsinaisesti ole ikävä kotiin, mutta nyt semmoinen yllätti ihan yhtäkkiä. Kotona on aina siistiä, siellä tuoksuu kodilta, siellä tietää miltä tuntuu kun istuu sohvalle tai nojatuoliin... Siellä on minun oma huone jossa on minun valitsema tapetti ja vaatekaappi vielä toistaiseksi ilman ovia. Siellä on minun oma piano, ja siellä majailee osa minulle maailman rakkaimmista ihmisistä. Siellä on takapihalla kesäisin riippumatto, ja siellä on muutenkin hyvä olla. Jääkaapissa aina yleensä hyvää ruokaa ja kaapissa tutut mukit joista kaakao maistuu paremmalta kuin mistään muista. 


2. Mikä on ollut onnellisin hetki puolen vuoden sisällä? Entä surullisin?
- Onnellisinta juuri yhtä on ehkä vaikeinta sanoa, mutta ainaskin se kun olin ollut pari viikkoa ulkomailla ja tulin takaisin ja sitten ymmärrettiin minun rakastaman ihmisen kanssa että tykätään toisistamme vähän enemmänkin (tai no okei aika paljon enemmänkin) ja alettiin seurustelemaan. Se oli tosi onnellista. Mutta myös monet sen ihmisen kanssa vietetyt hetket, semmoiset onnellisuushetket kun vaan tajuaa että toinen on siinä, ei ole kiire mihinkään ja saa vaikkapa syödä vähän suklaata.

Surullisinta juuri yksittäistä on ehkä vaikea määritellä, mutta luulisin että se sijoittuu yhteen tiettyyn viikkoon keväällä kun me käytiin sairaalalla paljon katsomassa kuolevaa ihmistä ja siellä oli tosi vaikea olla. Ehkä eniten tulee mieleen hetki kun sillä viikolla yritin mennä työssäoppimispaikkaan, palasin itkuisena möykkynä kotiin ja jouduin olemaan siellä yksin pari tuntia. Tai sitten se kun lähdön aika oli jo koittanut, istuin muutaman minuutin sairaalan käytävän lattialla itkemässä ja tunsin itseni tosi yksinäiseksi. Muu maailma katosi silloin. 

3. Mikä on parasta sun elämässä? saa sanoa monta :)
- Ihan parhaita asioita on Jenna, oma perhe, usko, ystävät, värit, valo, haaveet ja unelmat, koulu, elämä oikeestaan itsessään. Elämä on tosi hyvää! 

4. Missä asiassa olet erityisen hyvä?
- Mun mielestä mun suurin vahvuus tai semmoinen on ehkä se että näen maailman vähän eri tavalla. En oikein osaa ehkä selittää sen tarkemmin että miten eri tavalla, mutta uskoisin että se näkeminen auttaa mua ymmärtämään ihmisiä, käsittelemään asioita ja olemaan luova ainaskin. Ja tekee elämästä paljon jännittävää, sekä mulle että kanssaihmisille. 

5. Lempiväri?
- Vihreä on ollut mun kestosuosikkiväri jo vaikka kuinka kauan. Mutta vaaleanpunainen on myös! Semmoinen tosi haalea ja hempeä. Mutta vihreä ja vaaleanpunainen yhdessä ei missään nimessä! Oikeestaan rakastan silti kaikkia värejä, niiden tiettyjä sävyjä. 

6. Harrastatko jotain / oletko joskus harrastanut? Mitä?
- Oon harrastanu elämäni aikana vähän vaikka ja mitä. Pikkusena kävin muskarissa, sen jälkeen soitin viiskielistä kannelta. Kuusvuotiaana vaihdoin pianoon jota soitan vielä tänäkin päivänä. Lisäks oon käyny kitaratunneilla ja soittelen kitaraa muutenkin. Tykkään myös laulaa ja soittelen ocarinoja, ne on vallan suloisia! Alotin klassisen baletin 4-vuotiaana vuoden vinkumisen jälkeen, ja sitä tanssinkin sitten lähes 13 vuotta. Välissä kävin myös jossakin itämaisella discotanssikurssilla ja nykytanssikurssilla. Lukiossa opiskelin esittävän taiteen linjalla joten tuli tehtyä paljon teatterijuttuja ja musiikkijuttuja kans sielläkin. Lisäks oon opiskellu hetken aikaa musiikkiteatteria, ja siellä tehtiin paljon teatteria, musiikkia ja tanssia. Mutta jos jätetään esittävät taiteet ja siirrytään siihen mikä musta ittestä tuntuu mulle ominaisimmalta niin oon myös käynyt sanataidekoulussa, maalaustunneilla, valinnut koulussa aina valinnaisiksi kuvataideaineita ja lisäksi myös opiskellu vuoden tekstiilitaidetta, kuvista ja valokuvausta. Nykypäivänä mun lempparijuttuja on ehdottomasti valokuvaus, neulominen, kirjottaminen sekä piirtäminen, maalaaminen ja askartelu. Uusin innostus on myös Postcrossing. Tykkään muutenki kirjotella paljon kortteja ja kirjeitä! 



7. Millaista musiikkia kuuntelet?
- Se vähän vaihtelee. Klassinen musiikki on ehkä ikuinen kestosuosikki, mutta tykkään kuitenkin kai aika monenlaisesta musiikista. Tai enemmän se on kai niin että on tiettyjä biisejä mitä tykkään kuunnella eikä tiettyjä artisteja. Mutta en sikäli oo mikään musiikin suurkuluttaja että mulla ois koko aika taustalla jotain musiikkia soimassa jos olen koneella/istun bussissa/luen/syön/käyn suihkussa jne. Kuuntelen aika usein musiikkia vaan ku tuntuu siltä tai jos vaikka muuten en saa unta. Musiikki ei ole mulle mikään semmonen elämän ja kuoleman kysymys, vaan kuuntelen semmosta mikä sattuu kuulostamaan kivalta just sillä hetkellä, tai vaikkei se aina ees kuulostais niin kivalta. En oo niin tarkka, paitsi jos joku musiikki ahdistaa mua tai soi liian kovalla. Jotakin lempparimusiikkeja (tällä nimenomaisella hetkellä) on kuitenki esim. Owl City, Johanna Kurkela ja Wicked-musikaalin biisit. On hetkiä kun tartten rauhallista suomeksi laulettua nättiä musiikkia ja sitten semmosia hetkiä kun nautin siitä että siellä taustalla jumputtaa joku ja tahti on vähän villimpi. 

8. Mikä susta tulee isona?
- No siis koulusta valmistun (toivottavasti) kahen vuoden päästä viittomakielen ohjaajaksi, mutta lisäksi toivon että musta tulis maailman ihanimman tytön vaimo ja lisäks myös joskus vielä äiti! 

9. Mitkä asiat hymyilytti tänään?
- Tieto siitä että mua odotti neljä kahvia jääkaapissa (joista yhtä juon koko ajan), ja tieto kans siitä että kun vaan saan hommat tehtyä (tiskattua, pakattua ehkä ja laitettua ruuan) niin rakas tuleekin jo töistä ja syödään ja sitten lähdetään reissuun, vaikken olekaan ihan varma vielä että mihinkä saakka mennään. 

10. Minä haluaisin tietää, että mitä syöt aamiaiseksi! Kuvan kanssa :> 

(kuvassa kaakaota, mehua, karjalanpiirakoita ja weetabixia hunajalla sekä maidolla)

- En oikein syö aamiaista läheskään joka aamu jos herään aikaisin. Mutta myöhäännukuttuina aamuina tykkään syödä karjalanpiirakoita, suklaamuroja, kaakaota, tuoremehua, vohvelileipää ja persikkarahkaa. Näin esimerkiksi. Norjassa se yleensä kuitenkin jäi siihen että söin leivän juustolla ja join kaakaota. Ja siihen se jää varmaan myös silloin kun koulu taas alkaa jos en kerkeä kouluun aamiaiselle (koulussa syön leipää jonka päällä on voita, salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa sekä juustoa ja juon kaakaota sekä vettä). 



11. Ja oletko aamuihminen?
- Hehe, en todellakaan! Inhoan aikaisin nousemista ja jos mut herättää niin luultavasti sitten kanssa tietää tehneensä! Jenna voi todistaa! Kouluaamut on melkein aina ihan tuskaa eikä mulle maistu mikään ruoka aamulla eikä musta saa irti mitään järkevää tai varsinkaan mukavaa koska vaan tiuskin ja stressaan jos oon tarpeeks hereillä siihen että tajuan stressata. Herään aina ihan viime tipassa, mutta onneks sentään yleensä kerkeen ajoissa sinne minne pitääkin. Yleensä mulla on miljoona herätyskelloa soimassa (siis oikeesti ainaskin viisi) ja se kannattaa koska sitte en suutu niin helposti muille ihmisille mun herättämisestä. Jos mun heräämisestä haluaa tehä vielä vähän helpompaa ja ihmisystävällisempää (siis aatellen muita ihmisiä) niin kannattaa olla Starbucksia valmiina jääkaapissa oottamassa. Vastapainoks inhoon kuitenki myös liian pitkään nukkumista ja ahdistun siitäki. 

12. Kerro ajatuksistasi?
- Hmm en ihan ymmärrä että mistä ajatuksista. Tällä hetkellä mielessä pyörivistä? Ylipäätään jostakin aatteista tai miten mietin eri jutuista niinkun vaikka öö no en tiiä mistä, jostain pinnalla olevista jutuista? Ainaskin ajattelen että elämä on hyvää, kaikilla jutuilla on tarkotus, maailma on uskomattoman kaunis paikka ja myös rumuudessa voi olla kauneutta, kodin pitää olla luovassa sekasotkussa mutta silti siisti, lapsia ja muitaki ihmisiä pitää kohdella hyvin, aina on jotain opittavaa ja se ois hyvä oppia että on, toisten ihmisten kunnioittaminen on tärkeetä ja myös se että arvostaa asioita. Toisaalta on tärkee muistaa et aina ei tarvi jaksaa ja kenenkään ei tartte olla täydellinen. Tässä oli kasa sekavia ajatuksia. 

13. Kerro vaatetyylistäsi?
- En tiiä onko mun vaatetyylissä niin hirveesti kerrottavaa. Tykkään väreistä tosi paljon, enimmäkseen kai semmosista aika luonnonläheisistä niinkun vihreestä, ruskeesta, harmaasta, viininpunaisesta, lilasta, turkoosista, sinertävästä, mustasta pienessä määrin jne. Tykkään löysistä housuista ja löysistä paidoista ja pidän aina paidan alla toppia enkä koskaan toppia pelkästään. Mulla on usein eriparisukat ja sitten myös villasukat tai sisätossut. Arvostan sitä jos vaatteissa on taskuja ja/tai huppu. Tykkään ohuesta kankaasta mutta ei liian ohuesta, inhoon kaikkee paljastavaa. Tykkään hirveesti mekoista, etenki semmosista vähän alle polvipituisista kukkamekoista joita voi käyttää löysien housujen kanssa. Käytän kyllä farkkujaki joskus mutta en tykkää niistä hirveesti. Kotona hillun aina missä sattuu rytkyissä niinku yökkäreissä tai jossain muussa vastaavassa. Tykkäisin kulkea aina ulkona huppari päällä, tai siis ilman takkia, mutta mulla on kiva vihreä nuuskamuikkustakki talvisin. Kesällä inhoon sitä että on kuuma koska edelleenkään en tykkää mistään pienistä vaatteista ja pyrin piilottelemaan vähän. Mulla on melkeen aina huivi kaulassa (ainaski muitten ihmisten mukaan, en itte ees tajua sitä). Kenkinä käytän oikeestaan aina jonkinlaisia tennareita jos käytän kenkiä ollenkaan. 

14. Mitä värejä näät kun tunnet eri tunteita?
- En oikein näe värejä kun tunnen eri tunteita. Oikeestaan en ees tiedä mitä näen. Mutta en värejä missään nimessä.

15. Miten voit olla noin ihana? 
- En tiiä oonko nyt niin ihana, mutta ihanaa jos olen jonkun mielestä! Olen vaan minä, kai ihminen sillä tavalla on ihanin. Ja no okei blogin välityksellä ehkä saatanki olla vähän ihanampi kun oikeasti, se johtuu siitä että kirjotan tänne vaan kivoja juttuja ja laitan kivanvärisiä kuvia. Mutta on mun elämässä surujakin ja huonoja asioita joita tapahtuu, pelkään paljon, mua sattuu välillä paljon ja teen toisinaan itseni ja kanssaihmisten elämästä aika hankalaa. 

16. Miten tunnet asioita?
- Ainaskin tosi vahvasti! Olen tosi herkkä eri tunteille, niin fyysisille kun henkisillekin. Usein myös omat mielialat ja muut saattaa aiheuttaa sen että tunteet saattaa tuntua fyysisinäkin. Olen kai myös aika ailahtelevainen ihan kuukauden- tai vuodenajasta riippumatta. Usein kuitenkin jos oon ilonen niin oon ihan tosi ilonen ja jos ahdistaa niin sitten kans ahdistaa. 

17. Lempi vaatteet ja onko vaatteet sun aatteet?
- Tuossa oli jo aiemmin tuo vaatekysymys. Mutta siis lempivaatteet on löysät housut ja siinä päällä sopiva kukkamekko ja sen mekon päällä vielä joku kiva löysä pehmoinen neule ja kaulassa huivi, jalassa villasukat. Hiukset pörrönutturalla tai päässä pipo tai molemmat. Siinä nyt tuli asukokonaisuus jo. En kai pyri kertomaan sillä tavalla mitään mun vaatteilla tai harkitse kovin tarkkaan mistä ne ostan, joten ei vaatteet oo mun aatteet. En ees voi sanoa että ostasin vaatteita kirpparilta siks kun se on kierrätystä. Ostan niitä sieltä koska silleen löytää kivempia halvemmalla.


18. Mistä haaveilet?
- Haaveilen tällä hetkellä perheen perustamisesta (sitä ennen naimisiinmenosta mielellään), omasta kodista, koulusta valmistumisesta, ihanista hetkistä yhdessä ja yksinkin, elämästä. 

19. Kolme asiaa, jotka haluat tehdä eläessäsi?
- Perustaa perheen (tähän liittyy sitten kans oma koti, naimisiinmeno ja sit ne lapset), matkustaa paljon ja mahdollisesti kans asuu ulkomailla ja siinä sivussa oppia uuden kielen sekä jotain niinki tylsää kun valmistua tuosta koulusta ja keksiä et mikä musta oikeesti tulis isona. 

20. Mikä oli tämän päivän (kun vastaat kysymykseen) paras hetki?
- Varmaan valehtelematta se hetki ku työt loppu! Tänään oli sekä mulla että lapsilla aika hankala ja väsyväsypäivä, joten tuntu ihanalta kun viiminen vajaa tunti rakennettiin Legoilla yhdessä keskittyneesti ja sen jälkeen sain vapaa-aikaa loppu illan ja pari päivää (koska on viikonloppu) ja saan vaan olla nyt, tehä ruokaa ja syödä, löhöillä, kattoa sarjaa, skypetellä ja olla rauhassa. Ja huomenna aamulla nukkua! (tähän tosiaan vastasin Norjassa ollessani, enkä nyt jaksa muuttaa tätä vastausta tähän päivään kun tätä käyn läpi ja julkaisen, koska heräsin vasta joku alle tunti sitten niin että ei ole paljon kerrottavaa tästä päivästä vielä)

21. Kuinka pitkä olet?
- Suunnilleen 170cm 

22. Mitä kameraa/kameroita käytät?
- Tällä hetkellä eniten ihan vaan mun iPhonen kameraa, mikä on sinällään aika kauheeta. Lisäks mulla on Canon EOS 400D ja siihen pari lisäobjektiivia jolla kyllä kans kuvailen ihan jos jonkin verran. Muita ei ole tällä hetkellä käytössä, vaikka kotona odottelee kyllä huoltoa vissiin ainaski kuus filmijärkkäriä. 



23. Mitä mieltä olet onnellisuudesta?
- Että se on kiva asia, ihana tunne! 

24. Entä yksinäisyydestä, tunnettko joskus sitä?
- Yksinäisyys ei aina ole ollenkaan niin kivaa, tai on se joskus tarpeellista että saa olla yksin, mutta siis yksinäisyydellä käsitän enemmän sen että joutuu olemaan yksin, että ei oo ihmisiä ympärillä tai vaikka onki niin silti tuntuu yksinäiseltä. Ja tunnen yksinäisyyttä tosi usein. Vietän paljon aikaa Jennan kanssa ja se on ihanaa enkä oikeestaan esim. arkiviikolla koulun ja töitten aikana kerkeis kamalasti muitten kanssa olemaankaan, mutta välillä, tai aika useinkin, kaipaan sitä että mulla ois enemmän ihmisiä ympärillä, semmosia keneen ottaa yhteyttä ja joiden kanssa voisi vaan sopia että tavataan ja käydään vaikka kaakaolla. Oon myös vähän sen sorttinen persoonallisuus ehkä että tunnen itteni helposti yksinäiseks vaikkapa koulussa heti jos joku ei tuu tunnilla istumaan viereen tai aulassa ruokavälkällä juttelemaan. Enkä vaan mahda sille mitään. Joten kyllä, yksinäisyys on tuttu tunne, ollut jo vuosia, mutta enää se ei sillä tavalla lannista mua vaikka kaipaanki ihmisiä enemmän koko aika! 

25. Mitä haluaisit saavuttaa?
- Ensimmäisenä tulee mieleen että valmistua tuosta koulusta mitä nyt käyn! Ja siis niinkun haluankin, se nyt on ihan tosi tärkeää että valmistun (siis ei sillä että se ois jotenkin epätodennäköistä) koska sitten voi alkaa suunnittelemaan muita juttuja. Niinkun vaikka hankkia töitä ja no niin sitten kaikkea muutaki josta ei nyt täällä vielä tartte hihkua kuitenkaan. 

26. Miksi nipsu on lutunen? :3 
- Emmätiiä onko Nipsu niin lutunen. Jenna on saanu taivuteltua mut enemmän sen puolelle et se ois ärsyttävä. :D 

27. Onko sulla mitään mottoa?
- Eipä sillain. On mulla ajatuksia jotka mun mielestä on kyllä ihan fiksuja ja mitä voisin jakaa elämänohjeina vaikka mun pikkusiskolle sit ku se ymmärtää niitä, mutta ei mulla mitään semmoista tiettyä lausetta oo jota voisin motoksi kutsua. Vaikka jostain ala-asteikäisestä saakka oon koittanu keksii semmosta. 

28. Voitko tehdä joskus videopostauksen?
- Voisin, ja oon jo tehnytkin pari. Esimerkiksi tässä ja tässä. Ehdotuksia siitä mimmosen videon tekisin otetaan toki vastaan! :) 

29. Voisitko ikinä tavata bloginlukijasi?
- Totta kai voisin! Kaipaan aina uusia tuttavuuksia, ja miksipä ei vois tutustua sitäkin kautta et joku lukee mun blogia. Ja siis oon tavannut niin monta nettituttuani ettei sekään oo mikään kynnyskysymys. Eri asia on sitten että kuka se ihminen on, onko se kiva ja haluanko tavata. 

30. Onko sulla jotain ehdotonta lempparikuvaa, jonka olet ottanut? Olisi kiva nähdä se! :)
- Aloin heti pohtimaan tätä kun näin tämän kysymyksen, mutta ei kyllä tuu mieleen mitään yhtä tiettyä. Tosi vaikea sanoa siis. Eipä kai semmosta mitään vaan yhtä, vaan aina kun ottaa kuvia niin saattaa olla joku suosikki niiden kuvien joukossa. Mutta ei sillain siis ole. 

31. Do you have brother or sisters? :) 
- I have brother named Aku, he's 18 years old and sister named Mila who is 3 years old (with Mila we have different mums so actually she's my stepsister but I call her just my sister). 

32. Do you have pets? 
- No I don't and I don't really like animals that much. But Jenna has the most lovely dog ever, probably she is the only one dog that I really like at all but still. So maybe in the future there will be someone even almost as lovely as that dog. And I used to have a guinea pig and I like guinea pigs too but don't know if I'd like to have any of my own. 

33. Do you belive in God? 
- Yes I do. 

34. Can you talk Swedish? 
- Not that well, I understand some Swedish because of being able to speak some Norwegian but when I try to speak Swedish all that comes out is Norwegian. 

35. Missä tapasitte sun rakkauden kanssa? 
- Mun nykyisen (ja sen entisen) koulun asuntolassa.

36. Miten sun vanhemmat ja uskova yhteisö hyväksyvät asian? 
- Vanhemmat on koko aika olleet tosi iloisia mun puolesta, ne tykkää Jennasta tosi paljon ja esim. koko kesäkuu vietettiin mun kotona, eli siis vanhemmat suhtautuu tosi hyvin. Samoin sisarukset, vaikka no siis Milahan nyt ei vielä hirveesti tajua, mutta kuitenkin. On ollu tosi suuri tuki että vanhemmat suhtautuu niin ihanasti ja on mun puolella ja haluu tukea jos tulee jotain vaikeita juttuja eteen tähän tai mihin vaan juttuun liittyen. Uskovasta yhteisöstä on paha kokonaisuutena mennä sanomaan mitään, koska kaikissa kirkoissa ja erilaisissa seurakunnissa suhtaudutaan eri tavalla. En oo ollu hirveän avoin tästä, vaan pikku hiljaa oon ehkä kertonu enemmän yksittäisille ihmisille. Osa on suhtautunu tosi hyvin, osa sitten taas ei ja osa siltä väliltä. 

37. Uskotko Jumalaan? 
- Uskon. 

38. Mikä on sun lempikukka? 
- Apua en kyllä tiiä! Tosi vaikea sanoa, se vähän riippuu että mihin tarkoitukseen niitä kukkia käytettäis. Siis tyyliin että millasii kukkia tykkäisin saada/kasvattaa mun kotona/puutarhassa (jos mulla ois puutarha. tai koti) jne. Enkä ees tiiä niitten kukkien nimiä mistä tykkään. Ainaski luonnonkukista niinku sinikelloista ja semmosista pienistä valkosista minkä nimi on joku tähti. 

39. Entäpä lempi jäätelö?
- Jos puhutaan jätskitötteröistä niin lemppari voisi olla polkka! Tykkään kans mintusta, minttusuklaasta ja sitruunalakritsista. Pakettijätskeinä tykkään semmosista suklaajätskeistä missä on kakunpalasia joukossa (siis niinku brownieta tai jotain semmosta). En tykkää mansikkajätskistä enkä vaniljajätskistä mutta voin kyllä syödä kumpaaki jos vaikka kylässä tarjotaan. Ja Puffet-jätskit on kans nams, ne mintun makuiset! 



40. Jos sie oisit villasukka, mimmonen sukka sie olisit?
- Oisin varmaan aika semmoista jotain löysää ja ohutta neulosta oleva jossa ois kaikkia mun lempparivärejä jotenkin sopivasti. Ainaskin vaaleanpunaista ja oranssihtavanvaaleanpunaista liukuvärjättyä lankaa, ehkä jopa aika suuri osa siitä sukasta. Ja sitten ehkä jotain hmm... En osaa sanoa. Semmoisia auringonlaskun värejä. Liukuvärjättynä. Lanka olisi vähän pörröistä mutta ei kuitenkaan hirveän, pehmeäksi kulunutta vain mutta ei reikiä sukkaan tai jos niin sitten hyvin kivasti paikattuja. Se sukka yltäisi polviin saakka mutta olisi rutussa nilkassa. Ihan ylhäällä olisi pieni pätkä 1o 1n -joustinneuletta mutta loput ois ihan vaan tasasta neuletta tai semmosta. 

41. Mikä on maailman paras ääni?
- Maailman parhaita ääniä on niin monta ja se varmaan riippuu kyllä hetkestäkin aika paljon, mutta ainakin on ihanaa kuulla oman rakkaan ääni. Sitä kaipaa aina jos ei hetkeen oo kuullu! Siis ihan puheääni, mutta Jennan dinosaurusäänet on kans jotain sulosinta maailmassa vaikkei se itte ehkä olekaan samaa mieltä. Ja Jennan aivastukset! Lisäksi muidenkin rakkaiden ihmisten äänet on ihania, etenki meidän mummun ääni on semmoinen että kylmät väreet kulkee selkää pitkin kun se juttelee, varsinki sillon jos se kertoo neuletöistään. Joskus musiikki on kans ihana ääni, semmoinen klassinen erityisesti, tietynlaiset sävelet. Tykkään hirveesti kans puron solinasta ja tuulesta. Ja sitten Totorossa siitä äänestä mitä ne nokipallerot pitää ja kans Muumeissa kaikista äänitehosteista, varsinki semmosesta hassusta äänestä jota en osaa kyllä kuvailla ollenkaan, mutta semmonen tupsahdusääni.

42. Miten löydetään (uusia) ystäviä?
- Taidan olla ehkä huonoin antamaan tällaisia vinkkejä koska mulla ittelläkin tuntuu tällä hetkellä jotenkin olevan ystäväpula. Ainaskin semmoisten läsnäolevien ystävien pula. Mutta kai niitä oikeesti saa sillä tavalla että menee johonki toimintaan mukaan (mulle semmoinen toiminta on ollu seurakunta sekä Suomessa että ulkomailla) tai muuten vaan lähtee ettimään tuttuja. Kirjeenvaihto kai toimii kans tai sähköpostit tai mitkä vaan. Ja miksei blogitkin, koska sitten tietää siitä ihmisestä jo vähän enemmän ja voi vaikka laittaa sille postia sitä kautta jos se vaikuttaa saman henkiseltä kun itte on. Mutta silloin se ihminen saattaa kyllä fyysisesti sijaita aika kaukana jos siihen on tutustunut vaikkapa kirjeiden välityksellä. Harrastusten toimivuudesta en tiedä kun en varsinaisesti viime aikoina ole koettanut. Mutta kai parasta on se kun on avoin mieli ja näyttää siltä että haluaa tutustua ihmisiin ja on semmonen ku on, ihmiset kyllä huomaa että teeskentelee jos teeskentelee. Ja toisaalta kai niitä ystäviä vaan jotenkin tulee jostakin kun niin monella ihmisellä niitä kuitenkin on. Ehkä mäki vielä löydän omani ja kaikki ne myös jotka semmosia kaipaa! 


43. Mikä oli parasta ja kauheinta ala-asteella?
- Varmaan parasta oli se että melkein kaikki oli vielä melkein kaikkien kavereita, luokassa oli hyvä yhteishenki, sai vielä leikkiä eikä se ollu noloa, opettajat oli luokanopettajia ja tunsi oppilaansa ja kannusti tekemään juttuja, jokainen oli enemmän persoona kuin vaan yksi muiden joukossa. 

Kuten edellisestä voi päätellä niin viihdyin ala-asteella aikas hyvin, mutta sitten no omista ala-astekokemuksista inhottavimpia oli ehkä se että oli kotona vaikeeta mutta sitä ei uskaltanu kertoa koulussa, ja sitten se kun ala-asteen loppupuolella luulin ettei kukaan haluis olla mun kaveri ja niimpä kielsin omia ystäviäni olemasta mun kanssa kun ajattelin että se ois niille vaan huonoksi koska eihän mussa oo mitään hyvää. Mutta siitäkin voidaan palata sitten taas hyviin juttuihin ja todeta että ne tosiaan oli oikeita ja ihania ystäviä koska ne oli sitä mieltä että oon ihan väärässä ja voitti mut taas puolelleen koska välitti niin paljon. 


44. Mikä oli parasta ja kauheinta yläasteella?
- Yläasteella parasta oli meidän kaveriporukka jossa oli ihan värikästä sakkia, se kun leikittiin käytävillä vaikka kaikki katto oudosti, pidettiin yöpukupäivä ja muutenkin ehkä oltiin kummallisia mutta iloisia keskenämme. Parasta oli myös äidinkieli ja ainekirjoitus! Ja jotkut tietyt opettajat. 

Kauheinta yläasteella oli kiusaaminen ja pieneenkin erilaisuuteen kohdistuvat katseet ja huomautukset. Mulla oli yläasteaikana myös aika tosi vaikeaa, ja sen takia osa yläasteesta on muutenkin aika sumuisuuden peitossa. Kamalinta oli myös se jos ei viitannut ja opettaja käski vastaamaan, ruotsin ja englannin opiskelu, liikuntatunnit, esitelmien pitäminen tai muuten luokan eteen joutuminen ja se kun vaan pelotti niin paljon.


45. Mikä oli parasta ja kauheinta 2. asteella?
- Hmm no kerkesin opiskella lukiossa vaan sen vuoden ja nyt opiskelen taas toisella asteella, mutta ihan erilaisessa koulussa. Joten no lukiossa parasta oli varmaan vapaus siitä että sai päättää asioita, se ympäristö ja mun omat kaverit (joita oli ehkä ihan pari vaan mutta silti). Kauheinta lukiossa oli se että en meinannut jaksaa ja siksi tuntui etten osaa mitään, vaikka numerot kyllä siis puhuu sen puolesta että osasin, mutta siellä tuli siitäkin huolimatta semmonen tyhmä riittämättömyyden tunne, tunne siitä että suoritukset on kaikki kaikessa ja mä itte en merkitse mitään. 

Nykyisellä toisella asteella eli ammattikoulussa (hassua, en oo koskaan aatellu että oisin amiksessa...) jossa opiskelen viittomakielen ohjaajaksi niin hmm parasta on ehdottomasti että se on pieni koulu, ihmiset ja opettajat on mun kokemuksen mukaan valtaosa tosi kivoja, saadaan itte vaikuttaa siihen miten ja missä opiskellaan, saa tehdä paljon juttuja käytännössä ja opettajista tulee noin pienessä koulussa niin tuttuja että niille on helppo jutella eikä me todellakaan olla vaan nimiä jossain listassa tai meidän "arvo" jotenkin määräydy koulumenestyksen perusteella tms. 

En nyt tiiä onko tämä varsinaisesti "kauheaa" mutta siis huonoja puolia on se että koulu sijaitsee metsässä kaukana kaikesta, ja toisaalta juttuja tehään niin paljon ryhmätöinä ja käytännössä että välillä haluisin vaan kirjottaa esseitä ja päntätä tietoa kirjasta. Ja välillä on vaikea tietää että minkä perusteella meitä ees arvioidaan jos jonkun kurssin aikana on pelkästään vaikkapa askarreltu ja leikitty. 

Mutta siis kuten voitte huomata niin viihdyn nykyisessä koulussani paljon paremmin kun lukiossa!


Toivottavasti oli edes vähän kivoja ja jotenkin ymmärrettäviä vastauksia! Ehkä uskallan tehdä jonkin samanlaisen kysymysjutun vielä tulevaisuudessakin, sillä huolimatta siitä pelosta ettei kukaan kysyisi mitään, niin kaikki kysyikin tosi paljon! Jee! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti