27. kesäkuuta 2015

Kuten moni varmaan tietää, niin tänään oli Pride. Voisin sanoa monta sanaa yhdenvertaisuudesta, rakkaudesta, väreistä tai jostain muusta hienosta ja ihanasta. Sen sijaan haluaisin kuitenkin antaa kuvien puhua puolestaan. Pridessa on joka vuosi ollut kivaa ja ihanaa, mutta jotenkin tänä vuonna tuntui että siellä oli vielä kivempaa. Auringossa palamisesta on tosin meinannut tulla vissiin perinne, onneksi oli aurinkorasvat mukana. 


Olin kerrankin kaukaa viisas (eli Jenna oli), ja nappasin kuvan Senaatintorilta jo eilen. Alla siis vertailukuva ihmismäärän kannalta, vaikka ehkä kuvista ei ihan ees voi tajuta tuota porukan määrää. Ensimmäinen kuva on otettu eilen perjantaina joskus ilta-aikaan, alempi tänään lauantaina kahdentoista jälkeen mutta ennen yhtä. 


Sitä porukkaa oikeesti oli p a l j o n. Miten se jaksaa aina yllättää? 


Aika moni meidän lisäksi oli tajunnut ottaa mukaan sateen(kaari)varjon. Se oli tosi kiva auringontorjuja, teemaan sopiva sellainen vieläpä. Ja taivas oli myös kaunis! 


Sitten lähdettiin kävelemään. Mun mielestä tämän vuoden reitti oli paljon kivempi kuin viime vuoden, koska se kulki melko varjoisia katuja pitkin kauniiden talojen välistä. Mun lemppariosuus oli silti Esplanadi, ne puut oli ihania ja varjosti juuri sopivasti, ja mereltä tuuli ihanasti. 


Allaoleva kuva on mun mielestä jotenkin erityisen kaunis, ja vasta sen otettuani tajusin että siinä esiintyvä menninkäinen on ehkä pienesti tutun näköinen, joskaan en oo ihan varma. Jos joku tunnistaa itsensä niin voisi ilmoittautua? Niin kaunis soljuva kangas...


Me jäätiin aina välillä seisomaan, katselemaan ja valokuvaamaan. Kun nappasin seuraavat kuvat, oli olo ihan sellainen kuin kaikki olisi pysähtynyt hetkeksi. Tuli jotenkin hiljaista, ja tuntui ettei oikein missään näy muita ihmisiä vaikka varmasti näkyikin. Tällainen on tärkeää. 



Mun mielestä oli myös jotenkin tosi ihanaa miten ihmiset vilkutti, hymyili ja oli iloisia. Poseerasi kun huomasivat että kuvaan, jäi jotenkin aina tosi hyvä mieli. Tästä allaolevasta Energyrekkakuvasta tykkäsin siksi että tarkennus osui oikeaan, siinä on puita, sateenkaarilippu ja niin aito hymy, ja käsimerkkikin sopii kuvaan. Tällaiset on kivoja. 


Yksi mulle itselle läheisimmistä ja jotenkin hyvin tärkeistä porukoista näissä tapahtumissa on aina kirkko. Kirkko on mulle muutenkin tärkeä. Se että saan tulla hyväksytyksi siellä on tärkeää. Vielä kivempaa oli, että heti tämän kuvan ottamisen jälkeen mua tultiin halaamaan (siis ihan tuttu ihminen, mä oon sen verran pidättäytyväinen etten halaile vieraita yleensä). Jos päivä ei ollut jo valmiiksi hyvä (mitä se kyllä oli), niin tämän jälkeen se oli sitä varmasti. 


Sitten taas muutama tunnelmointikävelykuva. Mun mielestä nämä on vaan ihania, ja ihan pakko sanoa myös että mun uusi kamera on aivan paras ja loistava, tällä kertaa sain oikeesti hyviä Pride-kuvia, ja se on mun mielestä tosi kivaa. Oi kamera! 



Vaikka kamera on ihana, niin aina mun taidot ei ole ihan yhtä hyvät. Koska kävelymatkalla valo ja varjot vaihteli koko ajan, niin mun piti säätää asetuksia koko ajan (totesin että manuaaliasetuksilla kuvaaminen on kummiskin kannattavampaa ja kivempaa, vaikka se Av vanhassa kamerassa houkuttelikin yleensä puolelleen. tässä se ei toimi samalla tavalla). Silti, vaikka seuraava kuva onkin vähän sekä yli- että alivalottunut niin mun oli vaan pakko laittaa se. Toinen Happy Pride -lippua kannattelevista tyypeistä hymyili mulle niin kivasti ja iski silmää kuvan räpsästyäni, että halusin jakaa tämän pienen asian täälläkin! 


Hetken aikaa me käveltiin myös viittovan porukan mukana. Tuntuu kivalta bongata pitkin kulkuetta niitä "omia porukoita" ja porukoita nyt muutenkin. Ylipäätään tajuta miten erilaisia ihmisiä ja ryhmiä voi yhden suuren ryhmän sisällä olla. 


Jotenkin mun kamera usein kohdistui kaikkiin niihin värikkäisiin juttuihin eli kyltteihin, lippuihin ja sateenvarjoihin. Pride-porukka on varmaan käyny ostamassa Tigerin tyhjäksi sateenkaarivarjoista, niin paljon niitä näkyi. Meilläkin oli mukana yksi. Ja mun kameraan päätyi melkein liian monta kuvaa niistä. 


Yleensä mä en harrasta tällasta kuvanmuokkausta (enkä ole siinä kovinkaan hyvä), mutta piti kokeilla silti... 


Lopulta päästiin puistoon. Sitä porukkaa oli sielläkin aivan älytön määrä joka puolella, vaikka mun mielestä Kaivopuisto on kuitenkin aika iso paikka. Meillä on yleensä ollut tapana vaan kiertää puiston kaikki kojut läpi ja kerätä reput täyteen esitteitä ja ilmaistavaroita (kyniä ja rintanappeja ja karkkia siis) ja lähteä sen jälkeen väsyneinä kotiin. Ei poikettu tästä tavasta tänäkään vuonna, vaan kojut kierreltyämme ja hetkisen verran Jesse Kaikurantaa ja Anna Puuta kuunneltuamme suunnattiin ratikalla ruokapaikan kautta kotimatkalle. 


Tänäkin vuonna tulin miettineeksi että mitä sateenkaarevaa rekvisiittaa keksisin tälle päivälle. En halua olla kovin yliampuva kun tällaiset tilanteet on musta riittävän jänniä muutenkin, mutta jotenkin on silti kiva viestittää ihmisille kaupungilla pitkin päivää että mä kuulun tähän porukkaan kans. Tänä vuonna sainkin hyvän idean, ja mulla oli tosi söpöt sateenkaarikengät, jotka vielä eilen oli tavalliset valkoiset tennarit. Eikö oo kivat? 


8 kommenttia:

  1. voi nämä on aivan ihania! <3 mie niin toivon, että vielä joku vuosi iteki pääsisin ja ehtisin paikalle. kengätkin on ihanat! mikä kamera/linssi siulla on muuten käytössä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti yrittää päästä paikalle joku kerta, tuolla on aivan uskomaton tunnelma, ja jopa tällainen ujo ja hiljaisia kotioloja rakastava otus viihtyy sen muutaman tunnin aivan loistavasti! Jotenkin tulee aina niin hyväksytty olo tuolla <3

      En oo vielä kerenny hehkuttamaan mun uutta kameraa ihan kunnolla (en oo ihan varma kehtaanko), mutta tää uusi on Canon EOS 70D (vanha oli Canon EOS 400D). Ostin samalla myös uuden linssin, se on Sigman 17-50mm f2.8. Aivan ihana ja juuri sopiva tuommosten juttujen kuvaamiseen mun mielestä. On mulla sitten se 50mm f1.8 kans mitä ajattelin edelleen käyttää, mutta tämän päivän kaikki kuvat on otettu tolla Sigmalla. Mutta siis joo, kyllä mun mielestä kuvanlaatu on huomattavasti parempi kun vanhalla kameralla, jos nyt saa hehkuttaa! Ja kuvausinto ihan huipussaan!

      Poista
  2. menninkäinen ilmoittautuu ! thihih :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihihii, se siis oikeesti olit sinä! <3

      Poista
  3. ihanaa että teillä oli ihana päivä! oli niin mieletön aurinko ja fiilis!

    VastaaPoista
  4. Tulipa tosi hyvä mieli näistä kuvista, jes :) Hienoa että tämmöisiä tapahtumia on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullekin tulee näistä kuvista hyvä mieli aina uudelleen. :) Tällaset tapahtumat on kyllä ihan mahtavia, ja se että sinne osallistuu niin huiman paljon ihmisiä, nehän sen tapahtuman tekeekin!

      Poista