3. heinäkuuta 2017

Helsinki Pride on tapahtuma, johon matkustan yleensä joka vuosi, ja niin nytkin. Kaikista mieluiten olisin Helsingissä koko Pride-viikon, mutta koska se ei tälläkään kertaa ollut mahdollista, niin suunnattiin sinne viikonlopuksi ja osallistuttiin lauantain kulkueeseen. 


Ei mulla varmaan ole Pride-kulkueesta mitään uutta sanottavaa, semmoista mitä joku ei jo olisi sanonut. Mutta mä nautin jotenkin ihan vaan siitä että saan kävellä rakkaani kanssa käsi kädessä Helsingin kaduilla, että saan nähdä iloisia ihmisiä ja olla itsekin iloinen. Nautin yleensä myös valokuvaamisesta, vaikka tämän vuoden kuvasaldo ei todellakaan ole kovin kehuttava. Kulkueessa oli niin paljon koloja, ettei tajuttu jäädä odottamaan enää loppukulkuetta, ja se oli vähän harmi. 


Tänä vuonna jäätiin myös puistopiknikille vaikkei ollutkaan niin kamalan lämmin. Tavattiin puistossa muutamia tuttuja, juotiin viiniä ja syötiin eväitä. Tuntui ihan lomalta, tosin ei kauhean kesäiseltä, mutta kuitenkin. Sellaiset hetket on ihania kun voi hetkeksi unohtaa kaiken muun maailman ja olla vaan siinä. 


Mun mielestä on ihanaa että Pride on juhla, että voi juhlia niitä asioita mitkä jo on hyvin, vaikka moni kai on kritisoinut sitäkin, koska on vielä niin paljon asioita jotka ei ole hyvin. Tai moni tuonut ilmi myös sitä että Pride oli alun alkaen jotain ihan muuta kuin iloinen ja onnellinen juhlintatilanne. Mua se ei kyllä haittaa, siis että nykyään ollaan iloisia ja juhlitaan. Jotenkin uskon kuitenkin että montaa tärkeää asiaa voidaan saada vietyä eteenpäin myös ilon kautta, kun kuitenkin sanoma siitä mitä halutaan viedä eteenpäin on niin selkeä. 


Mä en osaa olla kovin poliittisesti valveutunut enkä useinkaan tuo esille (tai edes omista) mielipiteitä tällaisiin asioihin liittyen, ainaskaan mitään kovinkaan radikaalia. Pridessa mulle tärkeintä on edelleen se, että mä saan olla se kuka olen, ja on edes yksi päivä vuodessa kun en tunne itseäni ulkopuoliseksi ja oudoksi. Kun näen joka puolella värikkäitä merkkejä siitä että nää kaikki tuhannet ihmiset hyväksyy ja haluaa asioille muutosta. Muuta mä en oikein tarttekaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti